Huraian Tugasan Keempat



     Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perak merupakan satu jabatan kerajaan yang banyak menggunakan sistem bagi setiap organisasi dan bahagian.Salah satu sistem yang berada di bawah pengawasan bahagian Teknologi Maklumat ialah sistem SPTB dan SPHT.

     Saya telah diberikan tugas oleh Penolong Pegawai Teknologi Maklumat supaya pergi ke Bahagian Hak Milik Pendaftaran,Hak Milik Penulisan dan Bahagian Hasil untuk menaiktaraf sistem SPTB bagi semua komputer yang menggunakan sistem tersebut.Saya juga perlu menambah update form 3.2 ke dalam sistem SPTB 3.2.Dibawah ini adalah langkah-langkah yang perlu saya lakukan untuk menaiktarafkan sistem SPTB.

1.Pergi ke START dan seach run

2. Masuk nombor network,tekan OK


3. Paparan Connect to PTGBACKUP akan keluar.Masukkan User name dan Password yang betul.
Tekan OK

4. Tekan folder Users

5. Tekan pada folder SISTEMPTG

6. Selepas itu,masuk ke dalam folder SPTB

7. Masuk ke dalam folder UPDATE FORM 3.2,Copy folder UPDATE FORM 3.2

8. Masuk pula ke dalam folder Aplikasi SPTB

9. Masuk ke dalam folder Aplikasi SPTB.Paste folder yang telah di copy tadi ke dalam folder ini.

10. Tekan pada Yes to All


11. Tunggu sehingga loading habis.Naiktaraf update sistem SPTB telah berjaya.

     Kesimpulan,penaiktarafan bagi system SPTB 3.1 ke SPTB 3.2 adalah sangat penting dimasukkan agar semua pekerja PTG Perak agar semua komputer mempunyai sistem SPTB yang sama dan dapat tidak mengalami sebarang masalah semasa melakukan kerja.






No comments:

Post a Comment