Minggu 1 hingga Minggu 5

MINGGU
AKTIVITI

Minggu 1
1 Disember
hingga 5 Disember 2015

  1. Mendaftar sebagai pelajar praktikal di Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian,Ipoh Perak.
  2. Melakukan procedure pengisian borang pelajar practical bersama Ketua Pembantu Tadbir (Khidmat Pengurusan).
  3. Diberi peluang untuk merasai pengalaman di bahagian khidmat pengurusan ( yang banyak menguruskan hal-hal pentadbiran khususnya ( filing,surat-menyurat,e-office dan meng-in-closekan fail ) yang berbeza daripada course pengajian yang diambil di politeknik.
  4. Ketua Latihan Industri menetapkan penempatan di bahagian ini kira-kira 1 bulan sebelum ditempatkan di bahagian Teknologi Maklumat.
  5. Berkenalan dengan staf-staf di bahagian khidmat pengurusan.
  6. Diarahkan oleh staf di situ untuk menyusun fail kewangan mengikut bar code yang ditetapkan dalam fail dengan tersusun.
  7. Mengecop  cop sudah dibayar pada borang prestasi pembekal ISO ( Original dan Photostat) mengikut bulan yang berlainan.
  8. Merekodkan senarai nama-nama Pengarah PTG yang pernah berkhidmat sepanjang tahun sehingga kini. 

Minggu 2
8 Disember
hingga 12 Disember 2015

  1. Ketua Latihan Industri(PT-1)mengarahkan untuk menjadi pembantu kepada Pembantu Tadbir Pentadbiran 3 (PT-2) dalam menguruskan hal-hal berkenaan filing,surat menyurat,masuk surat e-office,in-close fail dan sebagainya.
  2. Dilatih oleh PT3 dalam melaksanakan kerja-kerja yang dikehendaki untuk melakukannya setiap hari.
  3. Mempelajari bagaimana untuk menguruskan surat menyurat dan merekod surat keluar masuk di bahagian Khidmat Pengurusan.
  4. Belajar bagaimana untuk memasukkan surat dalam E-Office.Ianya bertujuan untuk merekodkan setiap surat yang telah diminitkan oleh Puan Nurul Hazliana binti Ahmad (Penolong Pengarah PTG) dalam system E-Office.
  5. Mempelajari bagaimana untuk menguruskan setiap surat sama ada berdaftar atau tidak.
  6. Setiap surat yang berdaftar dikehendaki untuk direkodkan setiap code dan details penting surat kedalam buku perekodan.
  7. Surat yang berdaftar yang tiada nama penerima,atau “attention” perlu dibuka dan merekodkan code pos di atas surat manakala surat ada penerima khusus “attention” tidak perlu dibuka,hanya mencatatkan perkara yang ada di sampul surat.
  8. Membuka surat-surat dan membahagikan ikut bahagian yang tertentu.Bagi surat yang dialamatkan di Pengarah hendaklah dibuka  dan dicop terima sebelum memberikan surat itu kepada Setiausaha Pengarah.Surat buat pengarah yang tiada minit/mesyuarat di surat itu hendaklah dicop terima dan cop bahagian sebelum berikan kepada Puan Nurul untuk diminitkan.Setelah diminitkan,surat itu dimasukkan kedalam E-office dan memberikan kepada pihak tertentu.
  9. Mempelajari bagaimana untuk menguruskan fail-fail di dalam bilik fail.Diajar aturan yang kena dilakukan setiap kali mengambil fail dan bagaimana untuk menyusunnya mengikut bahagian yang ditetapkan.



Minggu 3
15 Disember
hingga 19 Disember 2015

  1. Mengambil alih kerja-kerja (PT Pentadbiran 2) yang pergi ke seminar selama lebih kurang seminggu.
  2. Memasukkan kerja-kerja memasukkan surat ke dalam E-OFFICE.
  3. Menyerahkan kepada bahagian-bahagian yang tertentu.
  4. Membuka surat dan membahagikan antara yang berdaftar atau tidak.
  5. Surat yang berdaftar direkodkan dalam buku manakala surat yang tidak berdaftar yang tidak dialamatkan khusus kepada orang tertentu boleh dibuka.
  6. Surat yang dialamatkan ke Pengarah ( Minit Mesyuarat/Mesyuarat) hendaklah diserahkan kepada Setiausaha Pengarah PTG manakala surat yang tidak diminitkan diberikan kepada Puan Nurul supaya dapat diminitkan.
  7. Surat-surat yang berdaftar hendaklah diserahkan sendiri kepada bahagian ( Ketua Pembantu Tadbir) agar dapat mentandatangani ke dalam buku rekod.
  8. Mempelajari bagaimana untuk mengfakskan memori ke setiap PTG seluruh daerah.
  9. Merekodkan ISO bagi setiap bulanan.
  10. In-close fail.

Minggu 4
22 Disember
hingga 26 Disember 2015

  1. Memasukkan surat dalam E-Office dan meletakkan di kotak bahagian
  2. Membuka surat (berdaftar dan tidak)
  3. Merekod semua surat berdaftar ke dalam buku rekod
  4. Menghantar surat berdaftar kepada bahagian tertentu.
  5. Membuka surat yang tidak berdaftar dan membahagikan ikut bahagian.
  6. Surat yang tidak diminitkan diserahkan kepada Puan Nurul.
  7. Surat yang dialamatkan kepada Pengarah,dicop terima dan menyerahkan kepada Setiausaha Pengarah.
  8. Melakukan perekodkan Jumlah /Purata Pembekal beserta graf. 




Minggu 5
29 Disember
hingga 2 Januari  2015

  1. Pertukaran bahagian ke Bahagian Teknologi Maklumat .
  2. Memasang laptop dan slide dalam bilik Mesyuarat
  3. 1 JANUARY 2015 – CUTI TAHUN BARU 2015
  4. Menyusun Borang Pembetulan SPTB bahagian Daerah mengikut No.BTM

No comments:

Post a Comment